
Verkkopalveluiden compliance – mitä se tarkoittaa?
”Sääntelymukaisuus ei ole vain velvollisuus – se on osa laadukasta ja luotettavaa verkkopalvelua”, kertoo Saara Perho Lawder Oy:stä.
Verkkopalveluiden compliance tarkoittaa sitä, että palvelu täyttää lainsäädännön ja regulaatioiden asettamat vaatimukset. Yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden on varmistettava, että niiden palvelut ovat säädösten mukaisia, sillä laiminlyönnit voivat johtaa merkittäviin seuraamuksiin.
Citrus Solutionsin sisaryhtiön Lawderin toimitusjohtajalla Saara Perholla on erityisosaamista ja kokemusta sekä verkkopalveluliiketoiminnan että juridiikan ja sääntelyyn alueilta. Saara avaa compliance-näkökulmia:
”Verkkopalveluiden compliance kattaa useita eri osa-alueita, kuten tietosuojan, datan hallinnan, saavutettavuuden ja kyberturvallisuuden. Palvelut on suunniteltava ja toteutettava siten, että ne noudattavat voimassa olevaa lainsäädäntöä ja muita sääntelyvaatimuksia.”
Lähtökohtana verkkopalveluiden compliance-vaatimuksille ovat EU-tasolla säädetyt lait ja asetukset. Keskeisiä verkkopalveluiden complianceen vaikuttavia säädöksiä ovat mm.:
Verkkopalveluiden sääntelymukaisuuden varmistaminen vaatii laaja-alaista asiantuntemusta – lakituntemuksen ja teknologian yhdistämistä. Monet organisaatiot hyödyntävät Compliance Officer -palveluita, joissa asiantuntijat kartoittavat verkkopalveluiden sääntelymukaisuuden ja tarjoavat kehitysehdotuksia.
Suunnittelun lisäksi palvelu voi sisältää myös jatkuvaa ylläpitoa ja prosessien optimointia, jotta verkkopalvelut pysyvät ajan tasalla alati muuttuvassa sääntely-ympäristössä. Käytännön tasolla compliance-vaatimusten varmistaminen tarkoittaa:
Kun verkkopalveluiden kehitys pohjautuu sääntelymukaisiin ja käyttäjäystävällisiin ratkaisuihin, ei pyörää tarvitse keksiä uudelleen, vaan voidaan hyödyntää parhaita käytäntöjä, jotka toimivat laajasti erilaisissa tilanteissa.
Privacy by Design -periaate tarkoittaa sitä, että compliance-ajattelu rakennetaan osaksi verkkopalvelun teknistä toteutusta jo suunnitteluvaiheessa. Saara painottaa, ettei sääntelyvaatimusten huomioiminen saa jäädä jälkikäteiseksi tarkasteluksi.
”Sääntelynmukaisuus on integroitava kehitysprosessiin jo ennen kuin verkkopalvelulle on suunniteltu ainuttakaan palvelupolkua tai sisältöä.”
Privacy by design paitsi vähentää riskejä ja takaa paremman käyttökokemuksen, se myös auttaa varmistamaan että verkkopalvelu on kestävällä pohjalla muuttuvan sääntelyn näkökulmasta. Ennakoiva suunnittelu vähentää riskejä ja helpottaa sääntelynmukaisuuden varmistamista koko palvelun elinkaaren ajan.
Sääntelymukaisuus ei ole vain juridinen velvollisuus, vaan se myös parantaa palveluiden laatua ja lisää käyttäjien luottamusta. Läpinäkyvät, turvalliset ja saavutettavat verkkopalvelut erottuvat edukseen ja voivat toimia organisaatioille kilpailuetuna.
Citrus Solutionsin Chief Operating Officer Joni Pinomäki suositteleekin Privacy by Design -periaatteen soveltamista kaikkeen verkkopalveluiden kehitykseen – ei ainoastaan tietosuojan osalta, vaan myös tekoälyn, datan hallinnan, saavutettavuuden ja kyberturvallisuuden näkökulmista.
”Usein lainsäädännön noudattaminen nähdään vain velvoittavana, mutta compliance voi toimia myös kilpailuetua. Kun se on osa verkkopalveluiden kehitystä, se ei ainoastaan täytä lakisääteisiä vaatimuksia, vaan myös tukee parempaa liiketoimintaa.”
Kuinka varmistaa, että verkkopalvelusi täyttää lainsäädännön vaatimukset?
Ota yhteyttä ja rakennetaan yhdessä sääntelyvarma ja tulevaisuuden kestävä verkkopalvelu!
Tutustu myös Lawderiin!
Chief Services Officer, ohjelmistokehitys
Kysy minulta verkkopalveluista, ohjelmistokehityksestä ja partiotoiminnasta.
”Sääntelymukaisuus ei ole vain velvollisuus – se on osa laadukasta ja luotettavaa verkkopalvelua”, kertoo Saara Perho Lawder Oy:stä.
Verkkosivuston tai digitaalisen palvelun saavutettavuuden arviointia kutsutaan saavutettavuusauditoinniksi. Saavutettavuusauditointi on tärkeä osa digitaalisen esteettömyyden varmistamista.
Etsimme ohjelmistokehittäjää Drupal-tiimiimme! Olisitko sinä hakemamme osaaja?
<raikasta digitaalista ajattelua>
Helsinki
Maistraatinportti 1, 00240 Helsinki
Turku
Junakatu 9, 20100 Turku Finland
Y-tunnus: 3222538-6
Operaattori: Apix Messaging Oy (003723327487)
OVT-tunnus: 003732225386